O mocy silnika świadczą konie mechaniczne, kW (kilowaty) mówi o mocy, jaką posiada samochód. Warto zatem wiedzieć, w jaki sposób przeliczać poszczególne jednostki, by wiedzieć, ile KM posiada pojazd i jaka jest jego moc w praktyce.
Skąd wziął się licznik koni mechanicznych?
Wszystko zaczęło się w XIX w. w Niemczech. To tak powstała nowa jednostka mocy – koń parowy. Dlaczego właśnie koń? Ze względu na to, że to właśnie konie przez długie czasy były jedynym środkiem lokomocji człowieka. I to właśnie do nich przyrównywano moc maszyny. Zakładano, że moc 3 koni parowych to jedna doba pracy zwykłego konia.
Koń mechaniczny stał się następcą konia parowego. Choć obecnie moc silnika podaje się także w kW, to często można spotkać się z określeniem KM. Jest to szczególnie ważne dla osób, które posiadają własny samochód. W przypadku silników spalinowych przyjmuje się przeważnie jednostkę kW.
Jak przeliczać kW na KM?
Czasami może być konieczność tego, by szybko przeliczyć konie mechaniczne, kW na KM. Jak zatem to zrobić? W większości dokumentów (np. dowód rejestracyjny, książka gwarancyjna, ogłoszenia itp.) można spotkać się z informacją o kilowatach. Może to sprawiać pewne problemy, zwłaszcza że na co dzień korzysta się z zapisu w koniach mechanicznych/
Okazuje się jednak, że łatwo można przeliczyć kW na KM.
1kW = 1,36 KM (oczywiście w zaokrągleniu)
Dokładnie jest to: P(KM) = P(kW)/0.73549875
Przykładowo, jeśli samochód ma 10 kW, to:
P(KM) = 10kW/0.73549875 = 13.596 KM (w zaokrągleniu 13.6 KM)
Dlaczego przeważnie spotyka się zapis w kW?
W watach podaje się jednostki mocy wszystkich maszyn. Nazwa ta pochodzi od naukowca, który pomógł w jej opracowaniu. James Watt zajmował się analizą pracy konia w kopalni. Sprawdzał, jak bardzo efektywna jest jego praca, a potem rozłożył czynności, jakie koń wykonywał w 1 min. Dzięki temu powstała dzisiejsza jednostka mocy.
Jednostkę kW używa się, bo jest najbardziej uniwersalna i najczęściej używana. Poza tym została dodana do układu SI, który jest używany we wszystkich krajach. Dzięki temu w każdym miejscu jest wiadome, jak należy traktować dany zapis.
Mimo to można czasami spotkać się z informacją o ilości koni mechanicznych w danym pojeździe. Dla niektórych może być to dosyć zaskakujący fakt. Dlaczego zatem często spotykamy się z tą informację? Przede wszystkim dlatego, że koni mechanicznych jest więcej niż kW. Jest to działanie czysto psychologiczne. Dzięki temu klient ma wrażenie, że samochód jest lepszy i chętniej je kupi.
Czy liczba koni mechanicznych ma znaczenie?
Tak, gdyż od tego zależy moc silnika. Jest to często jedna z pierwszych rzeczy, na którą zwracają uwagę osoby kupujące nowy samochód. Warto zatem wiedzieć, jak przeliczać kW na KM. Poza końmi mechanicznymi na dynamikę silnika wpływają jeszcze:
- Rodzaj skrzyni biegów
Obecnie możemy spotkać się ze skrzynią manualną lub automatyczną. W obu przypadkach spotyka się bardziej oszczędne silniki, jak i takie mocniejsze. Trzeba liczyć się jednak z tym, że zależnie od typu skrzyni (jeśli pozostałe parametry są podobne), osiągi mogą się znacząco różnić.
- Pojemność silnika
Jest to wartość różnic między minimalną i maksymalną pojemnością cylindrów. Im większa, tym samochód jest mocniejszy. Jednocześnie trzeba się wtedy liczyć z wyższymi kosztami eksploatacji pojazdu.
- Liczba cylindrów
Większa liczba cylindrów wpływa na większą dynamikę działania samochodu. Jednak podczas jazdy w każdym z nich może jednocześnie dojść do momentu obrotowego. Tak jak w przypadku pojemności silnika należy liczyć się z tym, że większa liczba cylindrów może zwiększać koszty związane z pojazdem.
- Waga samochodu
Im cięższe auto, tym większa musi być moc silnika. Mniejsze auto łatwiej się rozpędza, a samochody terenowe potrzebują już więcej czasu na nabranie prędkości. Poza tym wpływ ma tutaj także ilość bagażu i osób w pojeździe.
Podsumowanie
Konie mechaniczne są obecnie rzadko używaną jednostką mocy silnika. Najczęściej spotykamy ją w przypadku reklam. Bardziej uniwersalna jest jednostka kW. To właśnie ta wartość jest podawana we wszelkich dokumentach związanych z pojazdem, w ogłoszeniach i na stronie producenta samochodu.
Jak przeliczyć KM na kW i jak przeliczyć kW na KM?
Przeliczanie obu jednostek nie stanowi większego problemu. W przypadku, gdy chcemy zamienić KM na kW, wystarczy KM pomnożyć przez ~0,74. A jeśli zamieniamy kW na KM, to kW mnożymy przez ~1,36. Są to oczywiście wartości przybliżone